Materiały budowlane Ytong i Silka po raz pierwszy znalazły się pod ziemią. Wykorzystano je do budowy ścian pomieszczeń infrastruktury technicznej stacji II linii warszawskiego metra. Wybrano je m.in. ze względu na: wysoką jakość, doskonałą izolacyjność akustyczną, wytrzymałość oraz łatwość murowania ? wszystko, co jest szczególnie ważne w tak specyficznych warunkach.
Budowa centralnego odcinka II linii warszawskiego metra to największa dotychczas samorządowa inwestycja realizowana w Polsce. Odcinek, o długości 6,1 km, będzie miał siedem stacji: Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska (stacja przesiadkowa między liniami metra), Nowy Świat – Uniwersytet (najgłębiej położona stacja metra, zlokalizowana 6 pięter pod ziemią), Centrum Nauki Kopernik, Stadion i Dworzec Wileński. Prace budowlane, zgodnie z przyjętym harmonogramem, powinny zakończyć siędo końca września 2014 roku1.
Konstrukcja poszczególnych stacji to ściany żelbetowe, ale również murowane. Wszystkie ściany murowane na stacjach Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ oraz Nowy Świat – Uniwersytet zostały wykonane z bloczków Silka E18A klasy 20, E18 klasy 15 oraz Ytong PP4/06S gr. 17,5 cm i Ytong PP4/06S gr. 20 cm. Na oficjalnym portalu poświęconym budowie drugiej linii metra budowametra.pl możemy także znaleźć informację, że ?ściany działowe wykonywane są z bloczków silikatowych oraz bloczków z betonu komórkowego. Są one mocne i doskonale chronią przed hałasem, a ich równa i gładka powierzchnia pozwala na dowolność przy doborze wykończenia?.
Bloczki Silka, szczególnie w odmianie A, mają bardzo dobre parametry izolacyjności akustycznej, dlatego też zostały zastosowane do budowy ścian, gdzie należało odizolować wnętrza pomieszczeń od hałasu generowanego przez przejeżdżające pociągi metra. Z bloczków Silka wzniesiono również ściany, które zostały obłożone okładziną kamienną. Z kolei bloczki Ytong wykorzystano w tych miejscach, gdzie chodziło o zmniejszenie ciężaru murowanych ścian. Na uwagę zasługuje również ciekawa metoda wznoszenia ścian konstrukcyjnych stacji, czyli tzw. ścian szczelinowych. Najgrubsza ściana szczelinowa w Polsce znajduje się na stacji Powiśle i ma 140 cm.
– Na dzień dzisiejszy do budowy ścian na stacjach II linii warszawskiego metra użyto łącznie blisko 4000 m3 bloczków Silka i Ytong. Ze względu na swoje parametry oraz łatwość murowania? na cienką zaprawę klejową, Silka i Ytong wykorzystywane są nie tylko do budowy domów jednorodzinnych, mieszkań czy budynków użyteczności publicznej. Idealnie sprawdzają się również w przypadku tak specyficznych i trudnych warunków, jakie panują pod ziemią, na głębokości do 23 m ? podsumowuje Jarosław Kraś, doradca ds. inwestycji Ytong Silka
Film przedstawiający wykorzystanie bloczków Silka Ytong przy budowie stacji II linii metra można obejrzeć na http://www.youtube.com/watch?v=qbwF8TJcw-I
###
XELLA Polska Sp. z o.o. oferuje energooszczędne materiały budowlane: Ytong, Ytong Energo, Multipor i Silka. Priorytetami Xelli są jakość produkcji ? polskie zakłady były wielokrotnie nagradzane w tej kategorii; a także profesjonalne wykonawstwo ? od 2012 roku dostępna jest innowacyjna usługa ?szkolenie na budowie?, Xella rozwija również autorski program edukacyjny dla szkół i uczelni technicznych ? Akademia Murowania Silka Ytong.
Xella prowadzi sprzedaż poprzez sieć dystrybucji na terenie Polski oraz w krajach takich jak: Litwa, Łotwa, Ukraina, obwód Kaliningradzki. W grupie zatrudnionych jest około 700 osób.
Więcej informacji w serwisach: www.ytong-silka.pl, www.budowane.pl, www.ZdrowaBudowa.pl, www.akademiamurowania.pl, www.ocieplenieodwewnatrz.pl